Onze werkwijze

Heb ik het nu goed geregeld?

Als ondernemer, manager of directeur heb je 101 dingen op je bord. Je weet heus wel dat mobiliteit in het algemeen – en het wagenpark in het bijzonder – aandacht verdient en belangrijk is voor jouw mensen.

Het blijft toch de “heilige koe”…

Maar je er echt in verdiepen lukt simpelweg niet. Door gebrek aan tijd, aan prioriteit en eerlijk gezegd ook aan kennis. De markt is niet transparant. Je weet eigenlijk nooit zeker of je een goede deal hebt gesloten. En de kosten lijken elk jaar verder op te lopen.

Herken jij een of meer van onderstaande vraagstukken?

  • We hebben geen verstand van autoleasing en ook geen tijd om ons erin te verdiepen. Hoe gaan we dit regelen?
  • Ons huidige contract met de leasemaatschappij loopt binnenkort af en we zijn benieuwd wat we zouden kunnen besparen?
  • We zijn al een tijd niet tevreden over de kwaliteit van de huidige wagenparkbeheerder? Hoe gaan we dat oplossen?
  • We missen grip en overzicht op de mobiliteitskosten. We zien door de bomen het bos niet meer. Hoe komen we af van al die losse Excel sheets?
  • We willen besparen, maar die auto is en blijft toch een "heilige koe"... Hoe besparen we en houden we een regeling die aantrekkelijk is voor ons personeel?
  • Wij willen graag verduurzamen. Dit betekent dat we naast auto’s ook andere vormen van mobiliteit willen aanbieden. Waar beginnen we?
  • We merken dat er veel verschil zit in aanbiedingen van leasemaatschappijen. Het is niet transparant. Ik zoek een partij die de markt goed kent en mij helpt dit helder te krijgen.

De route naar besparing, overzicht en kwaliteit

Op al deze vragen kan BLIQ antwoord geven. Het klinkt zo simpel, maar dat is het niet. Complexiteit in regelgeving, gebrek aan kennis van de markt, weinig transparantie bij aanbieders. Voor je het weet ben je ontzettend veel tijd kwijt om het goed te regelen en heb je voor je gevoel nog steeds niet de beste deal.

Gelukkig kunnen wij je een hoop leed besparen door onze frisse BLIQ op jouw vraagstuk. Met insight marktinformatie hebben we zo de pijnpunten en het besparingspotentieel boven water. Maak kennis met Consultancy, de BLIQ Deal en Wagenparkbeheer. Wij brengen overzicht, rust en efficiency in jouw mobiliteit.

Consultancy
BLIQ Deal
Wagenparkbeheer

Onze aanpak

Consultancy

  • Namens de klant uitvoeren van RFP trajecten
  • Benchmark van huidige contractafspraken
  • Opzetten, updaten en/of verduurzamen mobiliteitsregeling
  • Advies bij wijziging in wet- en regelgeving

BLIQ Deal

  • De BLIQ Deal: slim schaalvoordeel door scherpe raamcontracten
  • Helder inzicht in besparingspotentieel & verbeterpunten
  • Continue voordeel door jaarlijkse update BLIQ Deal

Wagenparkbeheer

  • Uitbesteden van tactisch en operationeel wagenparkbeheer
  • Financieel: order-, inzet- en factuurcontroles
  • Inzicht: analyses en rapportages in geconsolideerd dashboard
  • Efficiënt: strak en vlot bestelproces, één aanspreekpunt
  • Duidelijk: implementatie- en communicatieplan

Consultancy

Wat is het?

Advies bij belangrijke beslissingen rondom het mobiliteitsbeleid en/of het wagenpark. Dat is Consultancy in het kort. Of je nu hulp nodig hebt bij het bepale van je inkoopbeleid in de vorm van begeleiding bij een Request for Proposal (RFP), bij het vormgeven van een hele nieuwe mobiliteitsregeling, bij het implementeren van nieuwe wet-en regelgeving of bij verduurzaming, BLIQ helpt je hierbij op weg.

Uiteraard gaat het vaak primair om de beste deal. Maar de beste deal bestaat niet alleen uit de beste prijs! Want kosten besparen doen je ook door processen kritisch te beoordelen en eventueel aan te passen als dat moet. Verder geven we antwoord op vragen als: hoe kunnen we nieuw beleid zo goed mogelijk implementeren en communiceren en hoe gaan we om met de mix bestaande en nieuwe leveranciers?

Inkoop begeleiding

Wij helpen bij jouw inkoopstrategie,- planning en uitvoer van de RFP

  • Analyse van de huidige contractafspraken: kwantitatief en kwalitatief
  • Klant specifieke aanbestedingen / Request for Proposal (RFP)
  • Heronderhandelen bij huidige leverancier(s)
  • Opstellen van contract documenten zoals PLA's (Price Level Agreements)

Business case document

Besluitvorming op basis van een businesscase

  • Uitwerken van de businesscase met Inzicht in te realiseren besparing
  • De proces verbeterpunten op een rij
  • Implementatie en communicatie planning bij akkoord op de businesscase

Algemeen advies

Advies over diverse andere mobilteitsvraagstukken en - toepassingen

  • Advies over de inzet van diverse mobiliteitsleveranciers en technologie zoals apps
  • Opzetten, updaten en/of verduurzamen mobiliteitsregeling
  • Advies bij wijzigingen in wet-en regelgeving
Vele wegen
Eén ideale route
BLIQ helpt je op weg

Er zijn vele wegen

Elke organisatie is anders, dus ons werk is altijd maatwerk. In een eerste gesprek maken we samen een snelle analyse van jullie situatie – een soort polaroid. Op basis daarvan bepalen we samen de juiste route.

Ervaring leert

In de praktijk zien we vaak dat het aantal auto’s richting geeft:

  • < 50 auto’s: De BLIQ Deal is meestal passend: schaalvoordeel voor kleinere wagenparken.
  • 50 – 500 auto’s: We verkennen samen wat het beste past: BLIQ Deal of RFP (Request For Proposal).
  • > 500 auto’s: Dan is een RFP meestal de slimste stap om de beste condities uit de markt te krijgen, afgestemd op wensen, eisen en budget.

 

Welke route past bij jullie?

Hebben we met elkaar de juiste route bepaald dan gaan we op pad. Die route ziet er voor een RFP anders uit dan voor de BLIQ Deal maar aan het eind van beide routes volgt altijd de vraag:

Wie doet het beheer?

Voor de BLIQ Deal is die vraag eenvoudig. De BLIQ Deal en wagenparkbeheer door BLIQ zijn een pakket. Omdat wij de raamcontracten met de leasemaatschappijen hebben gesloten doen we aansluitend ook het beheer. Maar ben je de markt op gegaan met een RFP en heb je aansluitend ook een beheer vraag? Het staat je helemaal vrij om hier je eigen partij voor te kiezen, maar weet dat we dat als BLIQ ook voor je kunnen doen. Voordeel is dat we de hele aanloop van de RFP dan van dichtbij hebben begeleid en de nieuwe contracten al van haver tot gort kennen. Dat scheelt, de keuze ligt bij jou.

BLIQ Deal
Maximaal voordeel
Minimaal gedoe

BLIQ Deal

Wat is het?

De BLIQ Deal is maximaal schaalvoordeel met minimaal gedoe.

Hoe werkt het?

We starten altijd met een analyse van jouw huidige situatie, we maken een polaroid. We kijken naar jouw huidige afspraken en processen in relatie tot de BLIQ Deal + Wagenparkbeheer. Dit is een package deal. Scherpe tarieven onderhandeld met professionele partijen. Dit maakt dat jij tegen optimale condities kan inkopen. De BLIQ Deal is groots inkopen, terwijl je niet groot hoeft te zijn. Bij het afnemen van de BLIQ Deal zorgen we samen met jullie voor de implementatie, we verzorgen de communicatie naar berijders en zorgen voor het bestaande wagenpark bij de oude leveranciers. Kortom: vanaf de eerste dag alles geregeld zonder gedoe. En om de BLIQ Deal kakelvers te houden zorgen we dat we ieder jaar de condities doorlichten en mogelijk aanscherpen, zodat jij optimaal voordeel blijft behouden.

  • 1 Analyse van je huidige situatie
  • 2 Keuze Benchmark & BLIQ Deal
  • 3 Benchmark: jouw situatie in vergelijk met de BLIQ Deal
  • 4 Presenteren Business Case Document: wat kunnen we besparen & wat kan slimmer?
  • 5 Go no Go moment: ga je voor de BLIQ Deal incl. wagenparkbeheer?
  • 6 Implementatie Kick-off: helderheid in alle stappen
  • 7 Maak kennis met jouw BLIQ-accountmanager
  • 8 Communicatie met huidige leveranciers en berijders
  • 9 Go live! Alle mobiliteit loopt via BLIQ Mobility
  • 10 Jouw mobiliteit geregeld zonder gedoe met een jaarlijkse check op condities!

Wagenparkbeheer

Wat is het?

Als het beleid staat, contracten actueel zijn en de medewerkers tevreden, dan wil je dat graag zo houden. Wij voeren de regeling uit, doen het contractbeheer, onderhouden contacten met leveranciers, bewaken de processen, doen de factuurcontroles en monitoren de marktontwikkelingen. We signaleren proactief verbeteringen en mogelijkheden tot innovatie.

Hoe werkt het?

Wagenparkbeheer bij BLIQ is heel compleet; hieronder zie je alle componenten. Maar wagenparkbeheer blijft ook altijd maatwerk, afhankelijk van de contracten met leveranciers en de mobiliteitsregeling. Welke zaken voor jou relevant zijn bepalen we dus altijd samen!

  • Operationeel wagenparkbeheer (inclusief legacy fleet)
  • Eén vast aanspreekpunt
  • Gunstige raamcontracten (bij BLIQ Deal)
  • Persoonlijke begeleiding bestelproces
  • Order, inzet- en factuurcontrole
  • Maandelijkse inhoudingen en boekingsbestanden
  • BLIQ-portal met geconsolideerde data
  • Poolbeheer
  • Periodiek advies over beleid en budgetten
  • Onafhankelijk advies over marktontwikkelingen

Implementatie en communicatie

Wanneer je met ons op pad gaat, starten we altijd met een implementatie kick-off. Dit is een meeting met alle betrokkenen, die samen zorgen dat alle afspraken goed ingeregeld worden. Dat er helder gecommuniceerd wordt naar leveranciers en medewerkers. We nemen het hele proces stap voor stap door, verdelen de taken en kijken goed naar de tijdslijnen en afhankelijkheden, zodat iedereen precies weet waar hij of zij aan toe is. Richting het einde van dit proces komt ook jullie BLIQ-accountmanager in beeld, die jullie vaste contactpersoon wordt vanaf het moment na implementatie.